Wednesday, 27 June 2012

Bayam Boleh Kuatkan Otot?


Bayam merupakan salah satu sayur kegemaran aku..Kerana ia lembut dan sedap.. Tapi nak memotong bayam tu, leceh gila.. yer la.. kalau 1 ikat besar bayam mau dpt secawan bayam.. sekali beli nak kena beli 2, 3 ikat untuk masak 1 famili.. Itu belum masuk masa nak menceraikan daun dan batang bayam tu.. ambik masa lama sampai naik lenguh.. Motip tetiba berleter mcm Mak Jenah pulaks... wakakaka.. Nway, pagi tadi aku baca paper Berita Hairan..eh..Berita Harian..Aku terjumpa artikel nie.. 




Mengikut kajian yang di buat di COPENHAGEN *sebenarnya nak tergeliat lidah aku sebut, nak tergelak pun  ada..haha.. 1st time dengaq ingatkan kt Aprika nunn..rupanya Sweden* ... didapati bayam boleh menguatkan otot badan berikutan dua jenis protein yang dihasilkannya *serius, aku tak tau protein apakah itu, sbb dalam artikel nie tak tulis* Dorg buat kajian nie kt tikus, didapati tikus nie lebih bertenaga pas makan bayam.. Melalui tikus-tikus makmal nie, dorg buat kesimpulan bayam sangat sesuai di makan untuk menguatkan otot terutama orang tua yang sering mengalami sakit otot...

Yakin kah korg artikel ini boleh dipercayai? Jikalau ditanya pada Popeye mungkin jawapannya:
"Ya,pakcik menjadi kuat mengalahkan Hulk setelah menelan bayam..Puut Puut.."

I'm Popeye The Sailor man ..Puut Puut
Bagi aku pulak, mana-mana sayur hijau memang elok utk kesihatan kita. Ia penuh dengan vitamin, mineral dan sumber alkali terbaik. . Jadikan habit memamakan sayur hijau, jika dimakan mentah-mentah lagi bagus.. Kalau rasa nak baca lebih lanjut pasal kelebihan bayam boleh baca sini.  *mohtip aku malas nak senarai panjang*


Tapi jangan pulak korg berangan nak dapat badan ketak ketak jika setakat makan selori bayam tiap hari jika tanpa senam dan angkat besi pulak....hahaha... 


*Apa-apa pun jika ada parent, makcik pakcik or sedara mara yang dah tua  ada sakit2 otot tu.. boleh la cuba kasi makan bayam..sian aku tengok warga emas nie..nak jalan tak larat, setiap langkah menahan kesakitan..tak salah kan jika kita berusaha.. wallahualam

14 comments:

Leena said...

Baru berangan nak makan selori bayam tadi :P

cik bonbon said...

hehe..sis leena..
bayam selori boleh kisar buat stock juice sebulan..hehe

jep kama said...

tp nape popeye lpas mkn bayam blh ketak..bisep nek membukit tu..hihi.
puut puut..

Anonymous said...

Wah.. Yeke... Best best...

Sbb bru smlm aku mkn setambun..

Bg aku yg lecehnya bl ada pasir tgh mkn bayam..

Failedddd lahhh

Jn

cik bonbon said...

abe jep..
tu la kena ikut ckp popeye..hehe..

JN..
lama dah aku tak mkn bayam..
memang klu ada pasir failed..
klu makan luar ada bayam sure aku ambik..hehe

jep kama said...

hehe..ngatkn abg dorg je yg trkne mkn byam ada pasir..tp kn,bayam merah da best..tp sush nk jmpe lau mkn kat lua..nk mkn kne masak sndri...

cik bonbon said...

tapi popeye tak mkn bsyam merah..hehe

Ugly duckling said...

Laaa saya mmg dok rajin makan dulu..semalam baru ja makan...baguih la..teringkat kat popeye. my fav cartoon masa kecik2

cik bonbon said...

ekekeke...

tak leh jadi nie...

nie y buat teringin nak mkn bayam..

adoi malas nya nak g market...

Anonymous said...

Haha aku lagi best...
Aku tak penah mkn bayam merah,,.
Bila laki aku beli aku pun
Masakla ala ala pro(kununnnnnn)...
Bila aku tgk air dia jadi merah... Aku cuak.
Aku kta kat laki aku..
"bang npa bayam ni berdarah"...
Laki aku gelak guling2...
Hahahaha hampehhhh

Jn

cik bonbon said...

lawak..hahaha
bayam berdarah....
aku smlm gigih g beli bayam..
terbeli byk pulak
tak habis..rasa rugi pulak..hehehe

Anonymous said...

Aku malas nak beli bayam..
Beli 3 ikat.. Lpas msak dpt 1 mangkuk kecik aje...
Huhu... Lpastu berebut dgn laki n anak...
Haha

Jn

cik bonbon said...

eh...
anak ko y kecik tu pun mkn bayam...

bagus giler..kecik2 dah pandai makan sayur...

pandai ko didik anak ko...

aku lak smlm parent aku g beli lauk n sayur kt luar dah..so bila balik rumah tgk2 aku dah masak..lauk jadi byk pulak..last2 byk tak habis..

Anonymous said...

kalo gtew aku sarankan ko mkn bayam tu ajer..
hahaha tak payah mkn nasi
boleh "diet"(la sgt)
hahaha

jn

Post a Comment