Saturday, 9 June 2012

Bersenam Itu Bagus ~ SS vol 2 (Senam Tumbuk Lemak Itew)


hai.. bertemu lagi kita yer.. ok nie 2nd posting aku untuk page Susu Sejat. Senaman y aku suka buat di kala aku malas nak buat senaman y hardcore.. Ni salah satu workout y aku design.. Atas sebab aku suka buat cd kickboxing. Aku juga paling tak suka buat skipping..sbb bila buat skipping asyik dok tersangkut kaki, sangkut kipas, sangkut merata rata..kaco mood ja.. so aku lebih gemar lompat2 dgn pelbagai gaya..

SENAMAN TUMBUK LEMAK ITEW (DUSH.. DUSH)


berpeeling cam hakak JLO






Sapa sini kerap skipping? sapa sini suka erobik? Kali ni ada elemen semua ni.. Iaitu gabungan free style jumping dan martial art.. Aku suka buat senaman mcm nie bila aku nak senaman enjoy tuk suka suki.. Ia melibatkan upper body dan lower body di kerjakan secara berselang seli, hasilnya kita dpt total body workout dimana kalori burn lebih tinggi.. Bagi aku senaman nie tak membosankan dan mencabar jika dibuat dgn usaha 100%.

Kelebihan senaman nie mudah, tak perlu ruang banyak dan boleh di lakukan di mana2.. Jikalau sedang out station or holiday boleh dibuat di bilik hotel. Pasangkan lagu rancak dan mula beraksi..



WARNING:
Jangan lupa warm up sebelum mula senam, cool down selepas senam . Selain itu, stretching utk sebelum dan selepas senam utk elakkan kecederaan
Peralatan : 
Interval Timer.. boleh donload di sini utk pc yer . bagi y ada smart hp leh donload aplikasi tu bergantung pd jenis smart hp anda.

Masa: 
16 minit.. Set kan Interval Timer 30 saat workout dan 10 saat Rest. Sebanyak 24 round.

Rutin:

1. High Knee
2. Jab & Cross (kaki kanan di hadapan)
3. Squat Jump
4. Jab & Cross (kaki kiri di hadapan)
5. Jumping Oblique Twist
6. Uppercut  
7. Squat Jack
8. Hook Punch

Utk video lebih jelas refer di sini:-

1. High Knee


2. Jab & Cross (kaki kanan di hadapan)


3. Squat Jump :



4. Jab & Cross (kaki kiri di hadapan): sama seperti video no 2, beza cuma tukar kaki jer..

5. Jumping Oblique Twist :



6. Uppercut :


7. Squat Jack :


8. Hook Punch :






Tips:
~ study dulu setiap pergerakan seperti dlm utube y dah ditempek.
~ Ulang 8 rountine nie 3 kali.
~ Masa time tumbuk, sila tumbuk dgn sekuat y boleh ibarat sedang tumbuk lemak2 y dok menjelir
~ Fokus sambil lompat dan tumbuk selaju y boleh agar lagi byk kalori burn..
~ Time Rest boleh digunakan utk minum air
~ Have Fun..!!
*** Series Senaman SS yang lain:
SS vol 1 (Burpees Fusion)
SS vol 3 (Counter Strike Fat Workout)
SS vol 4 (Senam Lari Dok Tang Tu)

6 comments:

Jalilah Nur said...

Fiuh. Fiuh. Fiuh.

cik bonbon said...

hahah..JN
ko tgk jer dah berbunyi..
nie bila nak buat?

Bimbo said...

i loveee billy blanks! my fav TAE BO ..yeahhh!
thanx for sharing this. bleh buat time OS ;)

cik bonbon said...

haha bim...
sebenarnya nak bagitau kt bim suruh review workout nie.. almaklum la bim kan suka tumbuk2.ingat lagi bim cete itu hari..hahaha...

tapi bim dok pulun workout lain so diam2 jer la..
try la nanti kasi komen..best tau..

Jalilah Nur said...

Dok bunyik sambil bca smbil mengaplikasikannyer la... Penat tue... Semput...

cik bonbon said...

bunyi apa tu?
bunyi tumbuk2 ker?

Post a Comment