Thursday, 7 June 2012

Kisah Pertengahan Aku Bercerai Dengan Lemak Vol. 2



Hari nie kita sambung kelas bermain Yoyo... *udah-udah merapu, takkan reader kena troll lagi ekeke*. Kepada y terlepas episod Yoyo y awal boleh tgk kt sini. Korang semua ingat lagi tak pic bambam aku?




makcik sgt hokey



Yoyo ke-4

Certeka bape berat aku time snap pic atas nuun... tet tet tet teeeeeeeeeeetttttt.......... aiyo sapa2 y bijak sikit leh tgk weight loss counter aku, sure leh tau berat aku time nie... ekekeke... Meh bagitau.. 87kg..iaitu penambahan sebanyak 30kg!!!!!!!!!!!! dushhhhhh..fengsan.... korang nak tau tak bape lama aku ambik utk naik sebanyak tu? 2 tahun ++ jer....... Macam mana aku boleh biarkan berat naik sebanyak tu? Senang jer MAKAN,MAKAN,MAKAN DAN MAKAN LAGI..wakaka..lagi mau tanya... 



Kisahnya lemaks tu start menempek semula time final year di U.. Saat tu saat paling tertekan dlm hidup aku, faham2 la final projek.. Aku nie emotional eater...Bila tensen asyik nak makan. Kebetulan bawa moto, lagi la kurang bergerak. Tak macam dulu g kelas jalan kaki meredah bukit bukau kt U tu, sampai kelas basah ketiak.. Sekarang nie,g balik kelas ketiak kering jer..haha.. Makanan kt kafe sedap lak tu sampai makcik kafe kenal aku..*kantoi nampak sgt kuat makan* senam pulak, nan adoooo.. besi terchenta cuma tersadai tanpa kasih syg..Habis study pun tak insaf lagi.. Sedar badan makin berisi, bila timbang nampak angka makin menambah..mula2 kt depan tu 6.. tapi buat bodoh jer..next time dah naik 7 kt depan..buat bodoh lagi.. last2 depan dah 8.. ambik kooooooooo.......Terkojut den....Tahniah kerana aku dah OBESE..Emm terpaksa buat bijak pas nie...



Mula-mula aku cuma aktifkan diri dgn cara aku sign up Energizer Nite Race.. Aku lakukan keje gila nie sebagai motivasi tuk aku bersenam.. Tapi makan still tak jaga, maka berat cuma turun 3kg.. Tahun berikutnya, aku mula aktifkan diri dalam dunia forum.. Di situ lah aku berkenalan dgn rakan-rakan seangkatan y berdedikasi dlm Diet dan Fitness. Mereka telah membuka minda aku tentang betapa luasnya ilmu Diet dan Fitness nie.. Banyak perkara baru y aku belajar sekaligus mereka menjadi penyokong aku walaupun kami cuma kenal secara maya sahaja. They all become my online sister *thax n syg korg semua kalau korg baca posting nie*  Syukur, berat aku berjaya turun ke 78kg..tapiiiii......... misi aku tak habis tiba2 tertangguh pulak... kerana aku g study short course.. 




gaya ceria sebelum bermarathon



Yoyo ke-5

Ku sangkakan panas berpanjangan..rupanya gerimis mengundang ooh ooh ooh *sila nyanyi lagu gerimis mengudang* Yoyo berputar lagi.............nangehhhhhhhhhhhhhhhh...... kali nie naik sampai 83kg.. mmm.. hampir semua berat y aku dah diturunkan naik semula.. kalau korg kt tempat aku mcm mana perasaan korg..? mesti macam tuuuuut.tuuuuuuut..tuuuuutttt...*bape byk tut daaa* 

Aku terpaksa restart balik, refresh balik diri aku.. Aku jadi semakin dahagakan ilmu Diet dan Fitness..ada y aku dpt dlm website, majalah, buku dan sebagainya..*antara kitab fitness ada kt side bar belah kiri* Semakin lama semakin byk yang aku tak tau... Aku makin faham konsep kalori n senaman, mula aktif dlm fb group berkaitan dan dptkan support biar pun secara maya.. Rutin senaman n jaga makan kembali semula..Cuma aku tak strict jaga makan kerana aku sedar aku nie "suka makan"..lagi aku tahan lagi aku jadi tensen lalu cenderung makan lebih banyak di penghujung hari.. Konsep biar lambat asalkan selamat jadi pegangan aku.. Aku tak macam org lain dlm masa beberapa bulan turun berat banyak.. Oleh kerana aku dah beryoyo banyak kali, aku jadi lebih relax serta tidak tertekan jikalau berat aku lambat turun or naik sedikit..Bagi aku y penting ialah ubah gaya hidup..Nak ubah ambik masa, Rome tidak dibina dlm 1 hari.. Ia perlukan full time komitmen..

Yes, aku banyak kali terbabas, terhantuk, terjatuh tapi putus asa bukan pilihanku.. Just njoy my weight loss journey and be the most fit i can be.. Harap2 korang y sudi membaca juga akan support aku..Marikan kita sama2 menuju ke arah Gaya Hidup Sihat.. mesti korg nak tau apa rutin aku kan..

  • Lebih utamakan senaman berasaskan HIIT bodyweight dari kardio biasa. Angkat berat masih diteruskan.
  • Senam dlm 4-5 kali seminggu. Dalam 30 minit hingga sejam. (perasan tak aku dah tak senam kerap mcm dulu)
  • Dari segi pemakanan, cuma kurangkan kuantiti. Aku aim dlm 70% pemakanan sihat serta lebih alert tentang kalori. 
  • Belajar maafkan diri bila kita tersasar.. Kita cuma manusia biasa..Start new day tomorrow   
  • Cari support group tak kira secara berhadapan or secara maya.









Yoyo ke-6
erkk.. mesti korg fikir..Apa yoyo tak habis2 nie..Obsess dgn yoyo ker apa nie.. sebenarnya aku harap yoyo seterusnya mungkin berlaku hanya atas satu sebab jer.. BABY FAT .. atau lebih mudah sbb aku beranak.. Tapi masa tu jauh lagi kot..dok bujang trang trang trang *mohtip mcm pomote diri pulaks..haha*



Perasan tak sepanjang aku main Yoyo. Aku tak penah stop makan nasi dan aku tak ambik produk pelangsing *haramjadoh*. Sapa kata cara old-skool tak berkesan. Cuma kena sabar jer

**sebelum korg menyampah kt aku baik aku undur diri..terima kasih sgt sbb sudi baca posting aku y panjang berjela..korg memang gorjes la...syg korg...gambate...!!














5 comments:

Anonymous said...

terharunye ngan ketabahan cikin..

jk...

Jalilah Nur said...

Huhu bpe byk yoyo da syikin... Takpe yang pting tak hanyut over 100 kg.. Walla..

cik bonbon said...

abe jep... adoi.. jgn la terharu..rasa sakit jiwa byk main yoyo

JN..
tu la takut gak kalu over 100kg.. jadi super obese aku nanti..nangehhhhhh

La Cocca Di Papa' said...

cik bonbon,
uols nyer height berapa ek?
tak perasan plak uols ada bgtahu...hehee

cik bonbon said...

lola..

height iols dlm 159cm jerk..hehe

Post a Comment