Friday, 22 June 2012

Menu Sihat: Oat Shakalala Babeh

Oat Shakalala Bebeh
Ramai orang tau oat adalah salah satu makanan sihat dan semestinya wajib ada dalam menu orang yang berdiet.. Akan tetapi ramai yang tidak menyukai rasanya yang agak hampas.. Akibatnya beli sepeket oat, tak semestinya dalam setahun boleh habis.. wakakaka... *eleh-eleh dan dan tak mo ngaku* Aku mengaku, aku bukan penggemar oat.. Sehinggalah terbitnya idea Oat Shakalala Bebeh, aku agak terkejut rupanya oat boleh jadi menu yang sedap. Pertama kalinya aku boleh makan oat dalam keadaan tidak terseksa sebaliknya rasa nikmat..ekekekeke... Rasanya lemak-lemak manis dan crunchy... Menu nie sesuai dijadikan sebagai sarapan. 

OAT SHAKALALA BEBEH


ni bahan-bahannya

Bahan-bahan:
  • Oat- 4tbs (aku guna oat cepat masak sbb itu jer stok y ada kat rumah..hehe)
  • Epal -1 biji
  • Susu skim - 4tbs
  • madu - 1tbs (pilihan aku adalah madu Khaula)
  • Almond - 6 biji di tumbuk kasar
  • Sedikit air panas dan 1/2 cawan air kosong.
Cara-cara:
  1. Letak sedikit air panas dengan oat. Biarkan oat kembang seketika.
  2. Masukkan air kosong 1/2 cawan, epal, madu dan susu ke dalam oat. Kisar sehingga halus.
  3. Tuangkan ke dalam cawan serta taburkan Almond. Siap..!!


kisar jer..mudah
Analisis kalori : 338 kcal

Tips :
Untuk rasa lebih nikmat boleh dimakan bersama dgn potongan buah buahan kegemaran anda seperti pisang, jambu, strawberries dan sebagainya.
 

By da way, macam mana aku boleh dapat nama Oat Shakalala Bebeh? Sebab kita shake-shake oat tu menggunakan blander.. *motipppp la sgt...hahaha*


21 comments:

Anonymous said...

kalo ada epal aku pakai epal..

tapi pnah try dgn stoberi...

ahhhh.. sedap gila!

tq tuan punya recipe...

jn

cik bonbon said...

ekekeke....

aku siap bagi kalori lagi kt ko..

senang keje ko...hehehe

Anonymous said...

haruslah.. haha snng aku..

anak aku pun suka minum..

i mean mkn..(dia mkn ngan sudu)

jn

cik bonbon said...

bagus...

kecik2 dah pandai mkn oat...
aku kecik2 tak tau oat tu apa..
mkn dgn gajus lagi sedap kan...

Anonymous said...

dgn gajus blum try..
aku letak atas meja..
tgk2 tngl bekas ja..

syahdu.. wuwuwu~

jn yang comel

cik bonbon said...

anak ko pun panggil oat shakalala bebeh ker?
wakakaka...

Anonymous said...

entah.. takde plak dia ckp pape..
aku bagi mangkuk je.. zasss dia larik
ank aku tu bz..
nak santai mkn smbil tgk tv la katakan..

jn makin comel

Anonymous said...

syikin badam tu ko tabur yer?
patut la npk mcm sdap gila..
aku blend skali... tapi ok jg..

jn lagi..

cik bonbon said...

hahaha... aku tau ko je y gigih komen..hehe

kelakar la anak ko.. kaki tgk kartoon tu...

takpe la, asalkan dia nak makan benda y sihat syukur la.. daripada dia makan jajan y tah apa2...

badam tu aku tabur.. sbb aku suka time makan ada rasa cruch2 skit... grup2 bunyinya..hehe

cik bonbon said...

wah..kang jadi mcm kes batu belah batu bertangkup...

mak lari g gua kes tak dpt mkn gajus..haha

jep kama said...

hahaha.abg xleh than la ngn skalala bebeh tu..mesti nk gelak..hehee..

cik bonbon said...

bukan kata abe jep...
ck pun nak tergelak...

merapu tul nama nie.. tapi bagus la senang abe jep nak ingat..haha

Anonymous said...

Shakala ka bebeh tu nama lagu hindustan kan?
Ada satu tume tu fofuler sungguh...
Tadi pg i wat agy.. Kali ni with pisang...
Aku tak ingat bila tapi dlu aku
Pnah wat shake with avocado. Sedap gila
Lemak lemak manis gtew..

Jn

cik bonbon said...

lagu industan kot..
lagu lama..
tah la... dulu femes kot lagu nie...

aku ingat part shakalala bebeh jer...

wah buat dgn pisang..sedap tu.. tak penah aku buat avocado..makan pun tak penah..sedap ker?

Anonymous said...

Sedap syikin... Beli kat giant murah..
Rsa dia mcm ko mkn santan...
Tapi seriesly mmg sdap gila...
Try r..tp nk bli dia tricky sket.
Msa pilih ko bli yg keras.
Then ko jgn smpn peti..
Agak agak ko tekan da lembut...
Pe lagi... Ptong mkn r...

Jn

cik bonbon said...

mcm mahal jer avocado...

La Cocca Di Papa' said...

lagu shakalaka baby tu best kan....

cik bonbon said...

best..hahaha...

K.Maz said...

haish lama dah dok simpan resipi ni n berangan nak beli oat tp x beli2..org klate kata "tok beghehi" (x suka) punya pasal...haha...tggu dah bosan ngan gardenia pepel tu, tukar ke oat plak kot..

cik bonbon said...

K.Maz

kalau berminat nak try oat..
beli y pek kecik ja...

oat tahan lama..simpan 2 tahun pun ok lagi...
huhu

K.Maz said...

Kin,benda yg x berapa suke ni camtule..time p kedai mesti x ingat nak beli..heheh..

Post a Comment