Tuesday, 12 June 2012

My 1st BonBon Supplement


Hari nie g menyopping beli barang2 bekalan berInsanity.. Korg cuba teka bape aku dah spend... Nampak jer mcm sikit..tapi dekat rm230++.. Utk org y tanam anggur tak berbuah macam aku terasa sangat la beban..Gigil tau time nak bayar.. Kebanyakkan y aku spend kat makcik vitamin...



 Sebenarnya aku nie sorg y tak suka mkn benda2 pil nie.. Sedangkan demam pun aku tak suka makan panadol.. Dah kronik baru gigih telan.. Itu pasal aku tak suka mkn pil kurus *ops kantoi*.. Tapi kebelakangan nie ankel bekas terseliuh selalu sengal..Tambah lutut pun dah mula sakit2..Gamaknya kesan bersenam kot.. Kaki y effect adalah kaki y sama lak tu.. Once kita dah terseliuh, bahagian lain pun akan turut effect ibarat domino effect.. Istilahnya Ankel Dorsiflexion.. Maksudnya ialah: 

Every interaction between the foot and ground affects the rest of the body.  Everything that occurs at the foot and ankle carries up the kinetic chain.  What happens at the foot and ankle starts by affecting the knee, then hip, low back and eventually the shoulders and neck.  So, if there is a mobility restriction at the ankle, it will cause a chain reaction that will ripple throughout the body. Dorsiflexion is the ability to pull the top of your foot towards your shin.  This is the most common mobility restriction at the ankle joint. Untuk rujukan tgk sini

Melalui fb page Susu Sejat, dorg sarankan ambik flaxseed oil dan vitamin C. Mengapa?

Kelebihan flaxseed :


  • Reduced Body fat
  • Enhanced Performance
  • Shortened recovery time
  • Good source of energy
  • Reduced muscle soreness
  • Increased utilization of oxygen
  • Increased utilization of other nutrients
  • Overall better health


* hakak malas nak translate ke bm..memandai la korg faham..itu la penting english education.. ^sambil goyang tangan.. 

~ flaxseed nie adalah gabungan omega 3,6 dan 9.. Sesuai utk recovery dan masalah joint mcm aku. Disarankan mkn 3 kali sehari lepas waktu makan.

Kelebihan vitamin C:
  • Meningkatkan sistem kekebalan badan 
  • Mengurangkan penghasilan kortisol disebabkan latihan.. kortisol adalah salah penyebab lemak susah dibakar.
  • Mengurangkan rasa sakit otot dan mempercepatkan pemulihan selepas latihan  

~ Aku ambik vitamin C 1000mg sesuai bagi org y bersenam high intensity dan angkat berat. Ikut dos sekali sehari.


Tentera vitamin dan konco-konconya

Sebenarnya aku nak beli y botol kecik jer pun.. Yer la utk org 1st timer.. Tapi bila survey harga sangat tak berbaloi beli y kecik . 
Flaxseed oil : 
30 pil = rm 25 (after diskaun)
120 pil x 2 botol + 30 pil = 270 pil = rm 108
jauh gak beza.. kalu beli botol kecik 30 pil utk mencukupkan 270 pil aku kena bayar dlm rm225.. skrg nie aku jimat dlm rm 117... giler murah tak murah.. 

Vit C 1000mg:
60 pil = rm 55 (after diskaun)
150 pil + 30 pil = 180 pil =rm 89.80
nie pun jauh beza.. kalau beli botol kecik 60 pil utk mencukupkan 180 pil aku kena bayar dlm rm 168.. skrg nie aku jimat dlm rm75.20... kan beza tuuuuu.... 

Harus la aku menggigil bayar..nak tak nak terpaksa beli..ok la boleh buat stok 4 bulan.... berbaloi dgn harga y dibayar.. Harap kaki aku sihat sepanjang berInsanity.. Amin.... 


                     



7 comments:

Jalilah Nur said...

Tulah syikin.., tringin gak nak insanity.. Tp xtau nak donlod ktnerr... N lg satunyer tgk kat youtube senaman dia hardcore la. Yg part lompat2 tue gua paling tak tahan cos left knee aku nie penah injured truk dulu...

cik bonbon said...

aku pun tak tau nak donload mana...
ini pun kwn aku y donloadkan...
tak silap dlm page SS, iva ada share link donload..
isanity lagi hardcore dari ZWOW...
itu y aku nerbes nie.. takpe la part lompat2 tu aku lompat tak tinggi sgt la..ikut kemampuan aku..

Jalilah Nur said...

Yela ikut kempuan kan... Tapinyer why u tak beli
Sunlac skimmed milk? Lg sedap berganda tau..

cik bonbon said...

terpaksa dik noon..
kat sini tak jumpa sunlac..
huhu

Anonymous said...

yang brang Tesco nie bpe RM?

JN

Anonymous said...

giler murah la ckin..kat guardian sg buloh ni vit c tu yg botol besa free botol kcik 30 pil harge sampai 145hengget tu..sal joh sngat beze harge ek..dh la flexseed xda jual yg twins bottle tu..yg ad botol besa 120 pil tu rege sampai 98hengget..

jk

cik bonbon said...

JN.. y Tesco dlm rm14 tak silap..

abe jep..
beza giler harga... lebih rm50 tu...
kalau ck jadi dtg KL abe jep nak order dgn ck ker?

Post a Comment