Sunday, 1 July 2012

Beromen Dengan Mr Barbell



Percaya atau tidak kt rumah aku ada besi buruk tahap muzium bernama Mr Barbell.. Sebelum adik aku g KL, Mr Barbell mendapat kasih sayang y mencukupi.. Akan tetapi sejak ditinggalkan oleh adik aku, beliau ibarat digantung tidak bertali.. Hanya terbiar di tepian tanpa dipeduli oleh sesiapa pun... Ish ish ish, Kasihannn dia... Apa boleh buat, aku hanya mampu memandang jer sambil memicit otot tahap baby nie...



warna pun dah luntur..klassik tul.. 

Akhirnya setelah habis buat insanity smlm, aku telah dpt pencahayaan untuk menghampiri beliau... Maka sudah tiba masanya untuk aku berkasih sayang dengan Mr Barbell agar dia dpt membelai otot-otot aku sekaligus memecahkan lelemak tepu ini.. Plate sebelah seberat 12.5 lbs..Jika dicampur beratnya dalam 25lbs=12kg.. Kalau campur batang barbell aku tak tau la berat bape..mungkin  hampir 20kg kot.. *hakak bukan larat pun, tapi nak buat camne plate ada 1 jenis ja bukan kt gym leh tukar-tukar plate*



Aku ikut buku 12 minutes workout~Men Health Magazines.. mesti la aku buat lebih dari 12 minit.. giler ko berat yahamat.. habis satu set aku letak besi dulu..padahal kalau ikutkan buku tu tak kasi letak besi sampai habis 1 circuit..nak habiskan satu set pun gigil tau.. 



Detail workout:
  • Romanian Deadlift 
  • Bent Over Row 
  • Barbell Squat
  • Shoulder Press
  • Lunge
  • Barbell Rotation
  • Barbell Biceps Curl
~ 3 circuits.. 1st circuit = 10 reps, 2nd circuit= 8 reps, 3rd circuit = 6 reps

Setiap movement dlm workout ini adalah "classic compound barbell moves". Untuk beginner y baru nak berchenta dgn besi sesuai buat compound dahulu. Lagipun ia menggunakan otot2 besar, maka akan burn lebih kalori.. Gabungan compund nie telah membentuk complex circuit... ni adalah contoh senaman total body. Setiap inchies otot anda akan bekerja keras..hehe.. 

TIPS:
senaman yang sama boleh dibuat dengan menggantikan dumbell. Bagi yang beginner, baru belajar nak main besi..ni adalah contoh senaman terbaik.. Lakukan 2 atau 3 kali dalam seminggu untuk hasil terbaik. Sesuai untuk y berhajat nak mengurangkan lemak di samping membina otot

Dalam bebanyak movement paling hazab bagi aku ialah Shoulder Press. Masuk reps ke 6 dah mula gigil dah.. Nak sampai ke 10 tu terpaksa menggunakan kekuatan super saiya... nangehhhh... Otot shoulder tak cukup kuat lagi nie.. 
Yang paling aku suka sekali Romanian Deadlift, target utk core muscle, glutes dan hamstring. Nak bonbon cantik nie la senaman paling sesuai.. serius terasa giler kt hamstring nie. Terus berpeeling Brazillian butt lift tetiba..hehe

Akan tetapi disebabkan lutut aku nie tak bape sihat, aku telah mencari penyakit dgn buat squad.. Serius lutut aku jadi lagi sakit.. calf jadi tegang.. yang menakutkan time aku nak bangun dari duduk boleh dengar bunyi pop disertakan dgn sharp pain.. adoiiiiiiiiii..... giler r.... sakit wei... nak tak nak terpaksa aku solat duduk.. Masa buat squad memang aku betul-betul conscious dengan teknik sebab aku takut salah form..Mungkin sbb aku buat sorg2 susah jugak org nak tegur kalau form tak bape betul..  Tapi kalau dah memang dah sakit lutut g buat squad dengan beban maka sakitnya lagi la bertambah.. Oleh itu, aku nk cuti senam utk 2 hari..kasi otot dan lutut rehat... Hari nie syukur dah kurang skit la sakit lutut, cuma kalau time salah kepak lutut akan rasa sharp pain tu.. adoiiiiiiiiiiiiiiiii............................ naik tangga turun tangga ok cuma rasa sengal jer la..tak de la sampai jalan kengkang..hehe.. 

apa saja utk mu bonbon

No more squad with weight after this.. only bodyweight squad, deadlift and  ketttelbell swing for bonbon.. *until further notice..hehe*





12 comments:

jep kama said...

cikinnnnnnn..cikin bia btl ni..2 3 minggu sekali ke,2 3 kali seminggu...kompius pak cik...

cik bonbon said...

hahaha..sib baik abe jep tegur..

ck pening2 lalat tadi..

Ugly duckling said...

selamat berkenalan dengan barbell :)

cik bonbon said...

best klu g gym...
ada cermin besar leh tgk form..

Ugly duckling said...

memang pun. cam deadlift tu kalau silap form, sakit woo...barbell row pun sama.

jep kama said...

paling xreti nk biat RDL..kaki mesti nk bengkok gak.huh..

Leena said...

Hamboi tajuk memang takle blah la CK!:P

First time dgr istilah kepak lutut-bahgian mana tu?

cik bonbon said...

sis leena..hehe...

tak reti nak gambarkan mcm mana..

ala kepak lutut tu maksudnya kalu kita duduk kan kaki kita 90 darjah..kita bengkok kaki..hehehe..

sesuka hati je sy letak nama hehe..

Anonymous said...

Aku dah lama tringin nak beli barbell
Sbb ada satu kali tu aku tgk tv
Ada satu minah saleh amalkan routine dia dgn
Barbell... Cun gilak weh body dia...
Mahal tak? Aku nak wat rete kat umah..

Jn

cik bonbon said...

tak tau la harga barbell bape...

y nie buruk jer..

klu ko buat sendiri pun boleh..

ko cari la besi y lama2.. peh tu ko ambik tin ko buh simen..cacak besi tu.. biar sampai simen keras..
jadi la berbell free..hehe

Anonymous said...

Ala ape kelesss... I nak beli...
I kan budget kayo...hahahah
Takla.. Cmna nak wat pun tak reti...
Pe kata u wat n jual kat i...
Heeee


Jn

cik bonbon said...

hahaha.. ok i buat utk u...
murah je i jual...

dlm rm2000 jerkkkkkkkkkkkkk....

Post a Comment