Friday, 13 July 2012

Jadual Workout Baru Di Ambang Ramadhan

Salam Sya'ban semua... 

Wah tak sangka lagi seminggu kita nak Posa dah... Aku nie jenis jarang-jarang la nak tulis workout review nie... Sbb kalau tulis camgitew kena skema bagai... Terpaksa kurangkan kadar merapu..wakakaka...  Sebagai persediaan nak sambut bulan posa nie, aku nak share jadual senaman aku.. sehingga Jumaat depan.. sbb hari Sabtu di jangkan posa..kan kan kan kan.. 



Selalunya aku nie pasal workout jarang la nak berjadual.. ikut prinsip suka-hati-aku-la nak buat apa pun.. hehehe.. Korg y penah baca post aku awal-awal mesti tau kan aku ikut jadual Insanity.. Akan tetapi aku dah stop buat Insanity, atas masalah kaki aku sering sakit2.. Mungkin kerana aku ada history sakit lutut dan senam 6 kali seminggu.. *mencik tauu*.. Aku perlu rehat..!! terasa simpton overtrain... sampai kan nak solat time duduk antara 2 sujud jadi sakit gilerrrrrrrrrrrrr paha aku.. Di tambah aku dah mula bosan tgk muka abe Shaun T...  ekeke..Akan tetapi aku tetap buat Insanity, cuma sekali seminggu..Bagi rindu kt abe Shaun T baru la semangat nak senam..hehe..  Dalam jadual nie aku sertakan sekali rutin angkat besi, aku cilok dari bro Shahril iaitu post utk beginner dan wanita.. Aku rombak senaman nie ikut kemampuan dan besi y aku ada... Yer la dah nama pun home gym... ekekeke... 



HARI
CARDIO
WEIGHT TRAINING
Jumaat
Insanity
Sabtu
REST
Ahad
Zuzana Workout
Isnin
Kayuh Basikal
Core Workout
Selasa
REST
Rabu
HIIT Bodyweight (any kind)
Khamis
Aerobic Dance
-
Jumaat
*workout schedule might be change due tu "keadaan y tidak dpt dielakkan*

Aku akan cuba ikut jadual nie.. tapi nie bukan jadual fix.. yer la kita kena flexible.. mana la tau kot ada hari y tak sempat nak workout.. Takpe, asalkan kita ada jual insyaAllah kita takkan lari dari matlamat..  Aku cadang time cardio buat waktu pagi dan weight training buat waktu petang/malam.. Andai kata tak sempat aku akan buat sekali harung dalam slot y sama..Bila dah masuk bulan Ramadan nati aku akan cuti 2 hari sebelum mula rutin senam.. rutin senaman utk bulan Posa lain dari y nie, masih dalam perancangan.. Bulan Ramadhan y mulia nie aku nak utamakan ibadat.. hehe.. 

**Kalau korg perasan aku tak buat tiap-tiap hari angkat berat.. ini kerana utk kasi otot tumbuh membesar dgn sihat dan kuat kita kena kasi otot rehat.. kalau train tiap-tiap hari otot y sama akan menyebabkan otot tu overtrain.. 

9 comments:

Anonymous said...

bon sll time posa ko workout pkul bper?

jn

cik bonbon said...

bulan posa tak tau lagi camne...

selalunya time bulan posa aku tak senam...

kena try n error utk bulan posa nie.. cari masa y sesuai..

Anonymous said...

aku ader jpe seorg instructor gym ritu...

aku poyo poyo r kta nak join tapi bulan posa penat....

dia kta dia akan suruh pelanggan workout pkul 6.30 smpi 7.30... max kan pembakaran lemak...

amcam terel tak aku dpat free consultation?

jn

cik bonbon said...

terer la....

takat consult mcm tu aku leh kasi gak..

wakakaka...

memang time2 mcm tu dekat buka posa..glikogen sifar..so lemak jer akan digunakan..

tapi time tu tak praktikal bagi aku..sbb tgh bz buat persediaan buka posa.. so kira anggap mcm senaman jugak kan..hahaha

Cik Adek Manes said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

haku plan wat HIIT 15-20 min's ngan angkat KB je time bulan posa.. KB pon takat wat 200 SADC je.. semua-semua tue wat 30 min's before berbuka.. the rest pas berbuka wat terawih ngan ngaji quran.. insyaAllah..

Cik Hadeks Manes

Anonymous said...

ayooomaaa ! post tdi haku terlupa tukar jdi anon.. matik laaa.. ! harap-harap tadak sape dapat detect.. ahakss.. !

Cik Hadeks Manes

cik bonbon said...

teringin nak buat mcm ko...

tapi aku tak boleh...

takkan aku nak biar mak aku sorg2 terkontang kanting masak.. masak utk org berbuka tu ibadat gak..ekeke...

ko takpe la ada kakak..hehe..

aku kena buat try n error cari mana masa y sesuai..

cik bonbon said...

habis la ko................

nanti ada org leh track..

eh, jab ada ke org ofis ko baca blog aku..
macam tak de jer..hahaha

Post a Comment