Tuesday, 10 July 2012

Menu Sihat : Nasi Goreng Cina


Nasi Goreng Cina

Salah satu dari makanan y berkalori tinggi sudah semestinya Nasi Goreng.. Untuk 1 pinggan biasa nasi goreng y kita selalu makan kt kedai tu dalam 600kcal.. perghhh..banyak tu... Oleh sebab itu selalunya org berdiet cuba elakkan dari makan nasi goreng.. tul kannn..eleh kalau gi kedai sure order bihun tomyam kan..kekonon diet la tu..hahaha... Jangan risau anda masih lagi mampu makan nasi goreng tapi kena pandai-pandai olah sendiri agar jadi lebih sihat.. Kali nie aku nak share resepi Nasi Goreng Cina.. Sebenarnya aku dedulu tak minat pun nasi goreng cina sebab bagi aku nasi goreng cina nie tak de rasa..tawar jer..sampai la satu hari aku termakan nasi goreng cina anak buah aku.. oohh shemm rasa dia.. tetiba terminat pulak.. ponat gak la aku cari merata kedai y betul-betul sedap..tapi susah nak jumpa..alih-alih aku jumpa resepi dalam majalah, bila try menjadi pulak.. Tapi utk versi sihat aku ubah suai sikit la....



Nasi Goreng Cina ~ 1 org makan


Bahan-bahannya
Bahan-bahan:
  • bawang merah - 1 ulas (dihiris)
  • bawang putih - 2 ulas (ditumbuk)
  • cili padi -  2 biji (ditumbuk) tak nak pedas leh kurangkan
  • lobak merah - 1/4 batang (di potong dadu)
  • kobis - ikut suka hati anda (dipotong dadu), jika nak gantikan mix veggie pun boleh
  • nasi - sepenumbuk 
  • telur - 1 biji
  • udang - 4 ekor sederhana besar (jika tak suka boleh digantikan oleh ayam atau tambah extra telur)
  • sos tiram - 1 sudu besar
  • serbuk lada putih - ikut citarasa
  • serbuk lada hitam - ciput jer.. tak mo pakai pun takpe
  • minyak masak - 1 sudu teh
Cara-cara

  • Gaul nasi bersama dengan serbuk lada putih hingga rata. *Jika nak sedap gaul sekali seciput garam*.. Ketepikan..






  • Pecahkan telur atas kuali non-stick, kacau bersama seciput lada hitam hingga telur tu jadi telur hancur.Ketepikan






  • Panaskan minyak atas kuali not-stick pan. Tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi.






  • Masukkan lobak merah, udang , kobis dan sos tiram.. Masukkan sekali 1sudu besar air agar sos tiram tu tidak hangit..Kacau hingga rata






  • Masukkan nasi dan telur.. Gaul hingga sekata. Siap..!! Mudah jer..










Analisis Kalori:
350kcal (ini hanya anggaran)

TIPS:Untuk lebih sihat, kurangkan penggunaan sos tiram dan tak perlu letak garam langsung

.:Selamat Mencuba..Yummeh:.

13 comments:

jep kama said...

menu nasik goreng usa versi sihat xda ke..haha

cik bonbon said...

menu tu kena g usa abe jep..

tolong support tiket flight..hehe

Jalilah Nur said...

Salam syikin... Lama gila tak singgah..

Byk gila post eh...

Btw nc goreng tu npk sedap sgt...

cik bonbon said...

tau takpe...
ko tak de suram blog aku..ekeke...
takde org nak spam..hehe

nak sedap kena gaul dgn garam..baru best... wakaka. dan lada putih mau lebih.. wakaka..

Anonymous said...

minyak..

Anonymous said...

minyak tu kita yang kontrol..

kalo nak sihat guna r olive oil...

yang pting mkn ikut keprluan kalori kita...

yes la syikin...

i kan suka membizi kan diri ini.. hua hua hua

jn

cik bonbon said...

hahaha..JN...bagus la ada tukan jawab...

org kita selalu fikir tanpa minyak utk sihat..

sebenarnya kita tak leh buang terus minyak dlm hidup kita..sbb minyak itu keperluan..tanpa minyak/fat badan kita tak leh berfungsi dgn effisen.. end of the day badan kita jadi craving, mula la susah nak kontrol nafsu.. sbb kita kekurangan zat sebenarnya.. it's macronutrein carbs, protein n fat.. semua kena makan dan balance..

bezanya pilih minyak y sihat tapi dlm kauntiti y sikit..

sbb tu aku kata 1 sudu teh..which is sikit jer minyak tu.. sekadar utk menumis bukan deep fried macam ayam goreng..bercawan2 minyak tu..

Anonymous said...

biasa la orang kita.. mkn nasik tak bleh..

tapi mkn kepsi mekdi boleh ajer...

penat tau hari hari nak ulang benda yang sama...'

ececec

jn

cik bonbon said...

haha...
sadisnya kwn ko y mkn kepsi n mcd hari hari..

byk tul duit dia..

Anonymous said...

er tak la... tu contoh ajer.

har har har..

sejak biler lak ko inesen neyh?

jn

cik bonbon said...

wakakaka...

mana la tau kot2 ada y mcm tu...

terutama kwn2 ko y dok tegur ko makan nasi tu..hehe

Jalilah Nur said...

Skrg dia tak tegur dah sbb lunch aku tak sempat mkn..

Dinner jer aku nyumbat nasi...

Mkn mcm dah setahun tak mkn..

Starving...

cik bonbon said...

kesiannya..!!

ko tak sempat ke tapau makanan ke ofis...

ala2 susah2 ko buat sandwich jer...

buat sandwich telur... ada gak benda nak mkn time lunch..

Post a Comment