Friday, 6 July 2012

Pengebom Selam a.k.a Dive Bombers



Sesiapa y tak familiar mesti pelik Dive Bombers?? Apakeh? Dive = Selam, Bombers = Pengebom... Kenapakah minahci di atas gaya ala ala macam anjing laut minta upah... nway minahci di atas ialah hakak Zuzana... aku berkenalan dive bombers melalui dia la..  Masa aku baru mula-mula nak berchenta dgn bodyweight workout, dia ada selitkan workout nie dlm rutin dia.. Nampak mudah, smooth jer.. Macam yoga pose pun ada.. Sekali aku try buat perghhhhhhhh giler susah...perlukan kekuatan upper body dan core utk memboleh kan badan kita menyelam ke bawah.. 





Tengok la macam mana minahci tu mula2 posisi V terbalik.. Peh tu selam bawah, kena lentik sikit badan tau.. hingga ke posisi push up. Peh tu naik sampai badan tegak.. Sila reverse balik hingga ke posisi asal iaitu V terbalik..  Untuk tutorial lebih jelas leh tgk video nie: 


Giler smooth pakcik tu buat... Bayangkan aku masa tu berat gajah dah la upper body strength out.. tak leh buat noks... Aku terpaksa buat modification dgn cara letak lutut atas lantai, so badan aku jer la y lentik ala2 dive bombers... OK nie cete tahun lepas... 

Baru-baru nie mamber aku share video dia buat dive bombers.. Serius teruja aku tgk dia buat, aku hampir-hampir terlupa pasal movement nie.. Hari nie aku try semula buat dive bombers sambil dibayangi kegagalan masa lalu.. Guess what? After loss 10 kg, what to expect? Aku boleh buat... Yes! Yes!.. Sheronoks gilers....!! Cam tak caya jer.. nie bermakna aku makin kuat dan thax gak utk berat y dah hilang sikit tu memudahkan lagi pergerakan aku.. Cuma part nak reverse semula aku kena latih lagi sebab tak bape smooth..Bagi aku, nie lah antara sebab yang mendorong aku utk terus kekal dgn dunia fitness nie.. Mungkin nampak kecik tapi besar maknanya bagi aku.. Jangan terlalu bergantung pada scale..it's not defined who u are.. 

Hari nie super pemalas nak senam.. cuma dok latih form buat dive bombers jer..ekekeke... tambah inner thigh masih lagi sore kesan main Kettelbell semalam.. Ni short workout y aku buat..kejab jer tak sampai 10 minit kot...hahaha

Ulang 3 kali
  • High Knee-100 reps
  • Push Up - 10 reps
  • Butt Kick -100 reps
  • Dive bombers -5 reps
  • Dip Chair - 10 reps


5 comments:

Ugly duckling said...

Ohoo memang susah.

cik bonbon said...

UD,
penah buat ker?
i hari ni abs sengal2..kes buat workout nie la

Anonymous said...

aku buat smpi step b ajer..

lepas tu terus tak lih bangun bangun dah..

seksa wooo...

jn

cik bonbon said...

tau takpe..

nampak mcm senang kan...
tapi seksa...

segala semua otot badan kena ambik peranan..

core muscle paling penting..kalau core muscle tak kuat..memang tak boleh la...

Anonymous said...

takpe petang nie aku nak wat agy..

jgn abg sebelah npk cukop..

sbb dia tinggi, kalo berdiri bleh npk dlm cubicle aku.. huhu

jn

Post a Comment