Thursday, 26 July 2012

Revisit Jadual Workout Ramadhan



Camat Poce Cemua...

Seperti y korg sedia maklum, sebelum nie aku ada tempek Jadual Workout y akan aku akan buat sepanjang Ramadhan.. Aku try ikut seperti y aku rancang.. Akan tetapi aku rasa aku terpaksa adjust jadual tu semula.. Antara sebab musababnya seperti berikut:-


  • Aku tak mampu nak workout pagi sebelum sahur. Ini kerana aku tak cukup tdo..aku nie tak boleh workout dlm keadaan ngantok nanti aku jadi bebal dan tak semangat nak habiskan workout tu..
  • Option seterusnya workout selepas terawih.. Seperti biasa terawih habis lambat, bila aku balik rumah aku selalunya akan guling guling dulu ambik mood nak workout.. Kekadang anak buah aku datang, time tu aku dok melayan dorg.. Akibatnya aku akan mula workout lewat sangat.. 
  •  Aku nie ada masalah tdo.. sebenarnya sejak zaman aku belajar lagi.. Aku susah sangat nak tdo..Tapi once aku dah tdo aku akan tdo cukup 6 jam.. Bila dah workout lewat, lagi susah la aku nak tdo.. Dah beberapa kali aku tak tdo semalaman, alang-alang aku kena bangun awal sedia kan sahur..Lepas subuh baru tdo.. Aku rasa macam tak syok la camni, bangun lewat sah sah kena marah..wakakaka *lewat bangun pun keje rumah on jer tau..hehe*
Setelah aku fikir masak semasak masaknya, aku terpaksa adjust jadual workout aku dgn cara buang jadual tu..wakakaka.. ambik ko terus tak nak buat.. aku amalkan prinsip IKUT SEMPAT AKU JA..aku workout at least 1 jam sebelum buka posa ..*tapi itu hari kata tak sempat kena tolong mak masak?* macam nie, kekadang mak aku nie masak awal.. kul 6.30 dah settel masak.. kalau ikut time tu memang sempat la aku nak buat HIIT.. kalau katakan mak aku habis masak lewat, tak workout la aku hari tu.. utk weight lifting pulak aku hold dulu.. sebaliknya aku gantikan bodyweight .. aku buat nie sebelum tido. 

Rumusannya:
  • Cardio --> HIIT sebelum buka posa (bergantung pada masa y ada)
  • Strength--> Bodyweight workout : push up , dip chair dan dive bombers (selang sehari after terawih)

0 comments:

Post a Comment