Tuesday, 18 September 2012

Bodyweight Workout: 15 Variasi Push Up


Semua org tau kan apa itu push up, ada gak y memanggil pumping atau tekan tubi.. Antara senaman paling ringkas, mudah dan boleh dilakukan dimana mana walaupun dlm tandas...hehehe.. Walaupun nampak mudah tapi nak master teknik tu ambik masa terutama bagi pompuan lemah lembik macam aku nie..hahaha.. Kelebihan push up nie, ia elok utk otot upper body kita..Ia adalah senaman compound y melibatkan banyak jenis otot maka ia akan burn lebih banyak kalori.. Sesuai bagi aku y takde access ke gym tapi nak senaman kekuatan.. 

Zaman purbakala dulu, aku ingat push up ni ada 1 jenis jer.. Sejak kenal dgn dunia fitness baru tau rupanya ada pelbagai jenis push up..  Kebetulan aku tertengok youtube budak2 Bar-risan, dorg buat video tentang 15 variasi Push Up..(aku memang admire bebudak nie, berharap satu hari nanti dapat jadi macam dorg). Wah tak sangka aku,  banyak tul cara-cara berpush up nie.. Itu la dunia fitness nie, lagi banyak y kita korek lagi banyak ilmu baru kita akan dapat.. Mari kita tengok video budak2 nie..


Ni senarai Push Up:
  1. Standart Push Up
  2. One Leg Push Up
  3. Slow Push Up
  4. Knuckle Push Up
  5. Diamond Grip Push Up
  6. Triceps Push Up
  7. Wide Grip Push Up
  8. Typewriter Push Up
  9. Shuffle Push Up
  10. Dynamic Push Up
  11. Explosive Push Up
  12. Clapping Push Up
  13. Dive Bomber Push Up
  14. Pike Push Up
  15. One Arm Push Up
Antara Push Up y aku penah buat ialah standart push up (of coz la), slow push up, diamond grip push up, triceps push up, dynamic push up, dive bomber push up, pike push up (kebanyakkan aku belajar dari zuzana).. Aku sendiri tak de expert buat pun, mana y tak boleh aku letak lutut kat lantai utk kurangkan beban (almaklum la berat gajah nie).. Aku berharap satu hari nanti aku boleh buat semua jenis push up secara lancar dan mudah.. insyaAllah... 



2 comments:

Anonymous said...

Awat byk sgt push up nehhhh?

Jn

cik bonbon said...

nangess nak buat semua

Post a Comment