Tuesday, 4 September 2012

Cik BonBon..Apa Hang Buat Sampai Tak Muncul-muncul..?


Selamat Hari Raya Semua..!! Maaf Zahir n Batin.. weh weh.. dah 2 minggu lebih raya baru nak wish ka??? Amboi amboi baru teringat nak sapu sawang ka..?? (apekes aku bebel kt diri sendiri..hehe) Rasanya dah dekat sebulan kot aku tak update blog nie kan.. adoi, sian tul kt si semut samba nie, di abaikan tanpa kasih syg... 

Alkisahnya dalam bulan Ramadhan aku buat keputusan utk CUTI WORKOUT & DIET.. ya betul cuti secuti cutinya macam habiskan cuti tahunan gayanya... sbb masa bulan posa lepas aku aim nak dekatkan diri pd Pencipta.. tak mo fikir pasal berat badan dan segala mak nenek ke arah itu.. aku dgn selamatnya dah sorok penimbang aku coz aku takmo tensen2 dgn berat badan.. Apa salahnya dlm setahun aku kasi body aku rehat dan rawat jiwa aku.. lagipun aku kan dok sakit2 lutut.. alhamdulilah sakit lutut dah kurang tapi aku yakin akan sakit semula lepas aku start workout...  Mungkin ada org berkata "eh time bulan posa la masa utk ambik kesempatan utk kurus".. Tapi bagi aku tidak.. kurus di bulan posa adalah perkara y sementara saja sbb time tu metabolisme kita jatuh dan automatik kita makan kurang dari kalori seharian.. Maka tak menghairankan jika berat turun, akan tetapi menjelang Hari Raya..jeng jeng.........lemak akan merangkak naik semula... nangis tak berlagu la korg kt atas scale.......wakakaka (gelak jahat)

Setahun sekali jer..rugi r tak ngapp..
Hasil peternakkan lelemak ketupat, redang dan kuih raya sekali dgn jayanya aku tambah berat 2kg.. yes yes.. tahniah utk diri sendiri..hahaha.. ala 2kg jer bukan 5kg pun... ala rilex la.. itu adalah normal la berat naik di hari raya.. nanti bila dah kembali ke rutin biasa akan turun semula InsyaAllah.. korg y mengalami pertambahan berat badan jgn terlalu kecewa tau.. itu bezanya sbb bila kita kurus cara y sihat, kita boleh reset dan restart semula bila-bila masa saja... kerana kita ada ILMU... tak perlu nak g telan mak nenek ubat kurus serta merta.. layankan jer lauk pauk sedap2 di hari raya..jangan sampai tak mo jamah langsung, kena jugak jaga hati tuan rumah.. bak kata ctsue, beraya gaya Diva gitew..hehehe.. 

Ada lagi satu tambahan, sesiapa y mengikut aku di fesbuk (itu pun kalau ada la..huhu) pasti sedar aku tak bape aktif mengOnlinekan diri.. Sebenarnya aku ada buat part time kt food court Tesco di bahagian Kedai Minumam (sib baik korg tak stalker).. Keje mak datuk penat tak leh cete la 10 jam lamanya..Bersusun air manis mengorat aku setiap hari..korg nak y sejuk, panas, air gas, 3 in 1, air buah, ABC, lai chi kang, ice blended cakap jer semua ada..huhu..hari pertama, kedua boleh lagi la tahan godaan air manis..tapi kalau dah hari2 ngadap 10 jam..pasti ada gak la y tersesat masuk dlm anak tekak nie... oppssssssss terlajak gitew..hahaha...

Segar dan menyegarkan

Syukur aku dah tamat keje di situ..Baru ada masa utk beraktif dgn dunia online semula..Akan tetapi kesannya aku rasa mcm ketagih minum air manis pulak.. kurang2 sehari kena pekena 1 cawan air manis.. Aishhh.. takpe kot 1 cawan jer.. nanti pelan2 aku akan kurangkan mungkin 1 cawan utk 2 hari.. peh tu 1 cawan utk 3 hari..then 1 cawan utk cheat day saja.. wahhhh.. doakan aku yer... 


Soalan cepu emas: Bila nak start workout balik nie????
Jawapan tercemas: Erk.. esok kot..insyaAllah... nanti aku update ok.. Setelah sebulan lamanya tak senam pastinya stamina jatuh kan.. maka kena cari senaman y mudah-mudah sebagai kick start.. 


11 comments:

Alev Prince said...

cm ne nk follow tak de butang follow pun...

cik bonbon said...

g kt belah kiri ada gorjes followers..
ada button Join This Site..

itu cara nak follow blog..

La Cocca Di Papa' said...

jah (motip tetibe panggil ko jah?),
iols time seminggu raya tu naik gak sekilo, pastu cepat2 sedar diri dgn menguatkan semangat key-in makanan kat myfitnesspal tu... alhamdulillah tak tersasar jauh...2 weeks after raya berat iols sama mcm berat di bulan ramadhan...

btw, x salah kan kita enjoy sikit time first week of raya...nama pun hari untuk meraikan kemenangan after sebulan berpuasa... we deserve it kan... tapi lepas tu pandai2 la kan...takyah la terlajak beraya sampai ke raya haji pulak...heheee gituh....

p/s: ko keje kat tesco cawangan mana jah?

cik bonbon said...

Senah...(motip panggil ko senang)
bagus la uols cepat tersedar..kembali ke asal...

kalau raya sampai ke raya haji gamaknya makin sihat tanpa was was..harus gigih nak mencari jln kebenaran..

aku kt tesco seberang jaya.. ala jab je pun kejenya.. tapi penat berdiri lama sgt la..

Anonymous said...

bon aku dah sadau..
so hari ni aku dgn syahdunyer minum teo limau takde gula ajer....

huuuuu

tapi nx week berderet lagi jemputan open house...
kawan2...
sedara2...
student2...
deparment lain...

ce kasik pencerahan skit kat aku???


JN yang gojes

La Cocca Di Papa' said...

dear jah,
mak oi jauhnya kat penang eh...iols ingat dkt2 KL ni...leh la skodeng2...hehehe
btw, iols paham bila kita kene berdiri selama 8 jam non stop gituh...iols penah rasa time keje jd cashier kat Projet... haram 1 kerusi takdak... anggapjela mcm senaman bonbon dan paha secara amal jariah gitu....

cik bonbon said...

JN harap gojes..

terharu aku ko sedar aku baru je update blog..ingatkan ko tak perasan..hehe

takkan next week hari2 pun ada open house.. kalau takat hujung minggu jer boleh la buat sebagai cheat day.. takpun ko posa 6 jer la.. peh tu g buka posa kt situ..hehe..

cik bonbon said...

Dear Senah..

kalau iols dekat KL dah lama tau iols ngedete dgn KZ together2 hehe...

uols tau tak pas keje situ tiap hari jari2 kaki iols kebas.. tak tau la sebab per..ada org kata effect diri lama sgt.. memang byk gak la iols buat interval brisk walk..hehe tapi bila dah topup dgn ice blended cokelat,sia2 kalori y dibakar itew..haha

La Cocca Di Papa' said...

eh cite pasal kaki kebas kan, sebelum iols gi kursus kesedaran abang KZ haritu, tumit iols kalau bgn dari tido atau bagun dari kerusi, ya hampun sakit sgt2... iols tau itu efek dari lebihan muatan badan iols tu... dan sekarang sakit tumit tu da takda lagi..alhamdulillah...

cik bonbon said...

wow..sakit tumit dah takde...

harap2 pas iols slim sakit lutut dah tak de pulak..aminn

La Cocca Di Papa' said...

aminnn...insyaallah

Post a Comment