Tuesday, 11 September 2012

TIPS: Air Buah Pala untuk Merendahkan Kolestrol



Ni bukan air teh

Semua org bila dengar buah pala mesti terbayang jeruk kan kan kan.. tau la kt Penang nie jeruk menjeruk memang femes..ekekeke... Kali nie aku tak mo la cete pasal jeruk nie memandangkan aku sendiri bukan peminat jeruk.. huhu..(mesti korg fikir rugi la dah ada kt syurga jeruk tapi tak suka jeruk..ish ish ish) 

takat jamu mata tengok pic cukup la
Pada satu hari ayah aku bawak balik seplastik buah pala fresh.. Aik, pelik gak la tak penah penah bawak balik buah pala kecuali versi jeruk... Rupanya kawan ayah aku cete,  minum air buah pala nie baik untuk rendahkan kolestrol disamping baik untuk sistem perkumuhan.. lancar jer menuju ke bilik air keesokkan harinya nanti..hohoho....

Caranya ialah mula-mula kupas buah pala..Kemudian reneh dlm air untuk beberapa jam guna api kecil.. Kemudian tapis dan ambik airnya sahaja dicampur bersama dgn gula batu.. Dah siap... simpan dlm peti ais air buah pala tu sebagai stok...

Dari segi rasa, sedap gak la..masam-masam manis gitew.. korg penah kan makan jeruk pala..rasa ada sikit mcm air jeruk pala tapi kurang manis dan tanpa rasa asid jeruk.. Macam best gak la rasa dia, kang aku pulak yang habiskan air buah pala..mau bising mak ayah aku nanti..hohoho...

Korg nak percaya or tak tips nie terpulang la.. Bagi aku tak de salahnya sebab ia 100% natural.. Lagi baik minum air macam nie dari minum air jus dlm kotak yang dah dicampur dgn bahan pengawet dan gula tinggi nuun.. Bagi yang ada masalah kolestrol boleh la mencuba, rasanya tak salah sebagai ikhtiar kita..

1 comments:

Cik Adek Manes said...

ouh, yeke.. baru tau.. satu lagi haku memang jeruk fans pon.. ahahaha.. balik dri Penang harituh tetiap hari topup asid jeruk dalam badan.. natijah nya perot haku dah agak sesuatuh lepas balun tetiap hari.. jadi lembiks² & tak berapa ketat.. shitte !

Post a Comment