Thursday, 11 October 2012

Persiapan Untuk Penang Bridge Run


Lagi sebulan beb Penang Bridge Run.. Korang mesti ingat mesti aku dah lari kaw kaw punya.. teeeeeeettttt...  Anda salah..harharhar... Aku tengok budak-budak SS y lain semangat giler jog.. Siap post trail larian, kelajuan, kalori burn semua tu... Perghhh... ada hp canggih maggih boleh la..aku nie cikai jer..muahahaha. Memandangkan aku cuma masuk Fun Run, tak de la semangat nak usaha sungguh2..ala bukan dapat medal pun.. Just untuk suka suki jer.. 



Last aku jog sebelum bulan posa..emmm agak lama jugak la.. Maka hari Sabtu lepas baru nak terhegeh-hegeh start training tuk larian itu.. Seperti biasa pergi jog kt Mengkuang Dam.. Ni rutin aku..

1) jog non stop - 20 minit
2) jog + brisk walk di kawasan berbukit - 20 minit +++
3) HIIT sprint : 1 minit slow jog/20 sec sprint - dpt buat 6 round itu pun seksa giler
4) HIIT bodyweight : 30 sec workout/10 sec rest buat 4 round
~ dip chair
~ high knee
~ santana pu
sh up on chair
~ squat n kick
**time nie memang tenaga dah kaput sangat2... asyik stop2 jer..


Aku agak terkejut gak dgn diri sendiri..mati-mati ingat stamina kaput.. Maklum la dah lama giler tak jog kan.. Aku cuma takat buat HIIT dlm bilik jer..itu pun baru mula setelah lama mencari semangat nak bersenam semula.. HIIT selalunya kejab jer pun, 15 minit dah settel..Sebelum jog aku bayangkan leh jog non stop 10 minit ja, peh tu mesti nak fengsan, tak sangka leh jog non stop 20 minit then sambung lagi pulak tu...Kebetulan aku bertanya hal nie pada bro besi tampin.. dia jawab itulah kelebihan buat HIIT, jantung kita akan jadi kuat kerana time HIIT memang jantung kita akan dengup kencang giler.. so bila kita buat endurance, stamina kita takkan kaput teruk kerana jantung kita lebih effisen bekerja.... Lagi satu aku perasan, aku tak rasa sakit menyucuk kt perut..Selalunya kalau aku dah lama tak jog, mesti aku akan rasa sakit.. Alhamdulillah.. 

Pagi nie aku pergi jog lagi..tapi tak de la buat rutin seteruk Sabtu lepas... mungkin kurang semangat sebab tak ramai org..tak dapat nak cuci mata..ehh ke situ ko..hahaha.. 

1) jog non stop - 20 minit
2) jog + brisk walk di kawasan berbukit - 10 minit 
3) HIIT atas bukit kecik..: jog naik bukit, turun bukit brisk walk.. buat dlm 3 round..(putus nafas wei)
4) Strength using bodyweight:
  push up -10 reps
 diamond push up -10 reps
 wide push up- 10 reps
 santana push up-20 reps
 dip chair-20 reps

Seperti biasa aku sorg jer pmpn y dok tertonggek-tonggek buat push up kat situ.. Lepas tu baru la mamat2 y dok lepak ikut buat push up jugak.. eh tiru ke bang... nasib baik muka sweet..harharhar..


5 comments:

Ace said...

Skrg ni awk bermain dgn dumbell berapa kg?? tgk post awk tu mcm seronok je main kb.. awk dah ade kb berapa kg??

Ace said...

sy ni lemak bahagian perut ni susah sgt nk hilang.. apakah senaman yg elok utk sy buat dulu yer..untuk buang lemak2 kt badan ni ha??

cik bonbon said...

Ace..
sy main dumbell ringan2 jer.. memandangkan sy main kt dlm rumah.. kalau g gym lain la coz ada byk pilihan dumbell y berat2..
kt rumah y sy selalu main 3.5kg, 4.5kg dan 8kg.. kb pulak 7.5kg..

sebenarnya berita malang bagi awk..(bukan awk sorg sy pun)..kita tak leh buat spot reduction utk satu2 bahagian badan kita..lemak akan berkurangan ikut genetik badan kita.. selalunya lemak perut y paling degil sekali.. tak de cara lain melainkan kena buat cardio..coz lemak2 tu hanya terbakar bila kita buat cardio.. dan kena betul2 jaga makan.. fokuskan pada body fat, body fat bila dah kurang baru leh nampak perut itu flat..

Anonymous said...

hi cik bonbon..awk ambik whey protein x?atau fat burner x?

cik bonbon said...

sy tak ambik whey kerana tak mampu..
fat burner pun tak kerana sy lebih suka cara natural.. :)

Post a Comment