Wednesday, 10 October 2012

TIPS: Membuat Pilihan yang Lebih Sihat Bila Makan Masakan Mak

Sambal keli  kelemahan besar aku..pantang nampak..makan tiap hari pun takpe..!!

Salam readers,

Korang tanya la sapa-sapa pun... Masakan apa y paling sedap..? 80% akan cakap MASAKAN MAK...!! Kita membesar sihat dan kuat dengan masakan mak...Masakan mak spesial sikit kerana ia dimasak dgn penuh kasih sayang.. Kalau kita dalam proses nak berdiet selalu jer tumpas dgn masakan mak..betul tak? kan kan kan..Terutama kalau y dok diperantauan..sekali balik kampung order memacam.. Sampai je pintu rumah, aroma bau masakan kegemaran kita sambut kita dulu.. harharhar..Melayang-layang badan ke dapur...Apa lagi ngap ngap ngap... Tapi untung la y di perantauan sebulan sekali balik, boleh lagi jaga diet.. kalau y macam aku duduk dengan mak? setiap hari struggle tau elak dari over eating... sabar bonbon..sabar bonbon (sambil telan air liur..gluppp).. Sekali sekala tumpas jugak..nangehhhhh......




Ada masa aku cuba la jugak educate mak aku supaya masak lebih sihat.. Tapi macam2 alasan diberi..almaklum la nak makan kena sedap sebab bukan aku sorg jer makan tapi 1 keluarga.. Oleh itu kita terpaksa la buat alternatif sendiri.. Antara tips y mudah ialah tolong mak masak... hahaha.. sebab bila mak masak makanan bergoreng seperti ikan goreng, ayam goreng dan sebagainya aku akan curi lauk tu dan bakar.. Takkan nak makan kosong dgn nasi jer kan.. (aku tak setabah itu lagi..harharhar).. Contohnya mak masak sambal ikan. (op coz ikan digoreng dulu baru di campur dgn sambal tumis) part ikan aku bakar, tapi aku ambik 1 sudu sambal tuk dimakan bersama dgn nasi.. haaa dengan cara macam nie aku masih lagi boleh merasa kesedapan masakan mak aku cuma cara lebih sihat..!! (bukan la sihat 100%, tapi at least dpt cut kalori dan napsu makan puas.. tak de la aku craving bukan2 nanti) Kalau malas sangat nak masuk dapur, pesan siap-siap kat mak, jangan goreng semua..tinggalkan 1 lauk nanti cheq nak bakaq or mak tolong bakaqkan.. (kecuali ikan keli goreng..hohohoho..sib baik jarang masak keli)

Aishh takkan bakaq ja kot, nah nie beberapa contoh boleh anda masak utk cara lebih sihat:
  • Bakar dalam oven
  • Bakar atas grill
  • Bakar dalam non stick pan 
  • Stim dalam Stimmer (or buat stimmer sendiri mcm contoh menu ikan stim bersama epal)
  • Stim dalam Microwave (gunakan tupperware bertutup jika tidak lauk anda akan keras kejung..haha)
Bagi aku la kesemua mudah kecuali non stick pan dan grill kerana kena balik balikkan sikit lauk itu.. y lain ko tinggal jer.. tengok2 dah siap.. mudah giler..... kalau goreng nak kena berperang dgn minyak, asap dan kena tengok selalu takut hangit..hehehe..lagi lecehhhh.. (tapi lagi sedap..opssss)

Satu lagi tentang sayur.. Semua org tau kelebihan makan sayur nie.. sayur sepatutnya makan bebanyak unlimited.. Tapi di rumah aku sayur selalunya bertumis, jarang la nak buat kerabu.. bila ditumis semestinya dgn minyak dan sos tiram or perasa diletakkan...Ditambah pulak mak aku buat sayur  sikit jer la.. Sebagai solutionnya aku pastikan kat rumah sentiasa ada stok salad dan timun... aku akan makan sayur nie mentah-mentah.. sayur merupakan sumber alkali dapat menyeimbangi makan lain y berasid dan ia jugak penuh dgn vitamin dan fiber..Kekadang aku kutip jer penggaga di sekeliling rumah utk di makan... 

Aku tutup entry nie dgn pesanan "Nak Seribu Daya, Tak Nak Seribu Dalih"


6 comments:

Ace said...

kalau sayur tu dimasak buh sos tiram sket minyak & buh lada hitam semua tu xok ke?? agak bape kelori la tu kan T_T~

cik bonbon said...

Ace..

bukan nak kata tak OK langsung..
tak silap sos tiram sadu sudu besar 20kcal..
masalahnya kalau masak takkan 1 sudu jer kan.haha..
lagipun apa2 saja sos byk gula n bahan pengawet..

fyi,sayur y dah dimasak selalunya zat kurang kerana kena panas..

nak masak bersama sos tiram boleh tapi limitkan..tak de masalah..lagi bagus kurangkan penggunaan sos tiram..
masak sayur jgn lama-lama...

even sayur mak sy masak, sy makan jugak..cuma sy tak ambik byk..sy topup lagi dgn sayur fresh.

di sini sy bukan ukur dari segi kalori tapi dari segi kauliti sayur tersebut..

Ace said...

mcm sy..

pagi kdg2 : sy amik roti wholegrain + pinutbutter, atau pun oat + kismess

lunch : sayur campur yg dlm paket tu yg buat nasi goreng cine tu...tp sy pakai sayur die je la..goreng ngan ayam.. mkn ngn nasi 1 genggam..awk rasa makanan sy seimbang x..

dinner sy mkn benda same cam lunch je

b4 nk tido sy minum susu skim..awak rasa camne menu sy??ok ke? kene tambah ke kene kurang ke?? advise me.. tq

Ace said...

oo kalau nk masak sayur jgn masak lame2 la yer

cik bonbon said...

huhu..tahniah...ok tu ok.cuma kena perbaiki sikit..
rasa mcm awk makan sikit...
utk sarapan tu minum juga skim milk.. kalu nak bancuh nescafe pun boleh tapi bancuh dgn madu..tambah lagi protein iaitu telur separuh masak..

tambahkan snek between meal seperti buah atau kekacang..

kemudian utk lunch n dinner tambah lagi salad or ulam utk lebih fiber dan vitamin.. serta rasa kenyang lebih lama..

cik bonbon said...

yup kepanasan akan memusnahkan vitamin dlm sayur itu..itu pasal jgn masak sayur lama2.. masak mcm gaya org cina masak..dorg masak kejab jer...

Post a Comment