Thursday, 18 October 2012

TIPS: Senaman Untuk Sakit Belakang Badan


Salam kepada semua pembaca..

Bebaru nie aku dok kemas bilik ayah aku.. Tetiba tah macam mana aku terjumpa helaian kertas nie..Nasib baik, sikit lagi aku nak renyok lalu nak buang..haha Rupa-rupanya ialah Senaman untuk orang yang mempunyai sakit belakang.. .. Ye la..ayah aku kan dah tua no wonder la dia selalu sakit2 badan...Artikel nie disediakan dari Bahagian Fisoterapi, Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar,Kedah.. Bila aku teliti satu persatu, memang ada diantaranya aku buat sebelum mula sesi senamam sebagai part of warm up... Kesannya aku dah kurang sakit-sakit badan selepas sesi senaman.. Aku sarankan tak kira la korg ada sakit or tak, sila buat senaman ini.. Baik sebenarnya bukan saja boleh lenturkan otot belakang tapi kuatkan sendi2 korang serta otot2 lain.. Buat dalam 5 reps pun dah cukup..Jangan lupa rekemen jugak pada sedara mara korg yang ada sakit belakang yer sebagai iktihar.. 




Aku tak bape faham pic nie..Suruh angkat satu kaki nape nampak macam dua2 belah kaki?






Best buat yang nie..Rilex jer





Ni Glutes activation..kasi otot2 bonbon korang active dan tak ketat..bagus nie,  terutama kalau hari nak main Lower Body




Ni mudah..baring2 naik turun perut jangan sampai tertido..huhu




Paling syok buat nie terutama lepas senam..legaa.. rasa longgar otot belakang yang ketat






Kalau y sering sakit kaki elok buat nie terasa giler kt hamstring..




Taraaa.. ini la org y bertanggungjawab.. kalau tak puas hati g serang dia..hehe

2 comments:

Cik Adek Manes said...

dulu kan haku ade masalah backpain sbb selalu wat weight training ngan form macem haremm & kucar-kacir.. keke..

utk menreleasedkan saket belakang ku ittew, tetiap kali sebelum tido & mangun tido haku wat senaman mcm kat atas nie.. mmg sangat berkesan.. now, backpain pon sudah bekurangan.. alhamdulillah.. kena rajin amal aje..

cik bonbon said...

betul gak ko ada cete ada backpain...
best kan ala2 yoga lagi kan..

Post a Comment