Monday, 3 December 2012

Ulasan: Jillian Micheals Body Revolution

digelar sebagai america's toughest trainer

Salam semua...

Sapa sini tak kenal JM (Jillian Micheals)?? APA??!! TAK KENAI.. meh nak smack bonbon korg..piangg..wakaka.. sapa2 y baru nak kenal dgn senaman pasti kenal dgn aunty JM nie.. terutama video workout beliau y sangat femes iaitu 30 days shred..kali nie JM kembali beraksi dgn siri video workout Body Revolution (BR) pulak dah..



Konsep BR nie mcm ala2 beach body punya video workout seperti p90x dan Insanity.. iaitu mengandungi 15 video workout termasuk jugak dgn jadual dan pelan pemakanan.. *perghh 15 tuuuuu...byk siot..* tujuan video bebanyak tu sebab ada 3 fasa. tempoh setiap fasa ialah sebulan..maka program BR ini adalah utk 3 bulan = 90 hari.. setiap fasa 5 video x 3 fasa = 15 video semuanya.. setiap kali kita graduate 1 fasa, intensity video akan meningkat jugak.. muahaha.. tujuannya nak elak badan kita cepat adapt sekaligus dapat mengelakkan platue.. 


Apa yang best, setiap senaman BR cuma dlm 30 minit.. cepat sikit nak habis..muahaha.. aku kan tak suka workout lelama..Secara rambangnya jadual workoutnya ialah 6 kali seminggu, 1 hari sebagai rest day.. 4 hari circuit, 2 hari cardio.. Peralatan y diperlukan cuma dumbell dan resistance band.. *aku cuma guna dumbell sbb tak de band*.. Dari segi pelan pemakanan, semestinya JM sarankan makan cara barat dan 1200kcal.. ini terlalu rendah bagiku..sedangkan BMR aku jer dah 1400+. Maka aku makan ikut cara aku la, muahaha.. So far aku dah try buat cardio 1, workout 1 dan workout 2..bagi aku agak mudah, tak de teruk sgt..tapi mudah mudah pun ada gak part y aku struggle terutama part melibatkan balance dan core.. *nampak benar core lembek..hehe* ..tunggu la sampai masuk fasa ke 2 mesti bertambah hazab celah bedah...muahaha.. 

\

bertukar menjadi hulk..arghhhh

Sekurang-kurangnya BR tak de sehazab Insanity *warm up saja dah neraka..hehe*.. Bagi aku utk BR dari segi warmup sikit sgt..tak diberi penekanan. Mungkin sebab nak cukupkan 30 minit tu.. maka disarankan korg buat warmup sendiri dan mobility drill sebelum buat BR utk kesejahteraan sendi badan anda.. InsyaAllah aku akan start buat BR mula minggu nie, tapi tak de ikut sgt jadual dia kerana aku nie jenis cepat muak..sebelum aku naik muntah tgk muka aunty JM, maka aku cuma berdatim dgn dia dlm 4 hari seminggu bukan 6 hari y disarankan.. hari lain aku buat workout ikut-suka-hati-jiwa-nurani-aku.. haha.. harap2 aku dpt bertabah dlm tempoh 3 bulan nie serta tak jadi macam Insanity kerana dek sakit lutut terlalu byk plyo..Insanity aku dpt buat sebulan jer, tgk la utk BR bape lama... muahaha.. harap2 lutut aku sihat sejahtera aminnnn........

***Aunty JM.. Jom Berdatim.. yahoo!!***

4 comments:

Anonymous said...

Assalam, mane nk dpt BR ni ya? Teringin nk cuba.. Ada dijual dikedai? Sbb berat skrg dh platue :( pening dh nk pk.. Klu de kesempatan leh la emel kt sherryyanafazren@gmail.com ;)

Cik Adek Manes said...

aunty lah sangat.. haha..

yuzreen said...

mane nk cari cd tu...huhuhu...pls emel kat ayuzreen@gmail.com

cik bonbon said...

muahaha..cek adek manes..
aunty y garang...

yuzreen..dlm tenet donload jer..muahaha

Post a Comment