Tuesday, 1 January 2013

Menu Sihat: Biskut / Cekodok Oat Paling Mudah Di Dunia

Ada macam rupa biskut oat kt supermarket tak..*note y ketul kuning tu pisang y tak di lenyek

Salam..lama kan aku tak post menu sihat..
aku nak minta maaf bebanyak jika ada y ternanti-nanti..**budget retis sgt khenn...
ini disebabkan card reader rosak maka semangat nak update blog menurun dgn merundum di paras negatif..hehe.. gambar y ada nie aku ambik guna webcam..maka maafkan akan kaulitinya y agak huduh sekali..nangessssssssss.....


kali nie aku nak share resepi y dikongsi oleh Asd.. tima kace mak buyung...resepi nie di ambil di sini.. resepi nie mudah y teramat sangat.. cuma perlu 3 bahan jer..muahaha.. kanak2 tadika pun boleh buat... sesuai disajikan sebagai sarapan mahupun snek petang..
Biskut / Cekodok Oat



Bahan-bahannya:
  • rolled oat 1 cup
  • pisang ranum 2-3 biji ikut size.. kalu pisang emas kecik tu aku pakai 3
  • kismis / kurma 1 genggam - jika guna kurma kena potong kecik2..
Cara-caranya:
  • ni part paling syokkkkkkkkk... gaul semuaaaaaaaaaa..penyek n lenyek dgn jari jemari halus anda itu hingga sebati..
  • bentukkan bulat-bulat mcm biskut dan bakar dlm oven suhu 180 darjah utk 12-15 minit..


part rasa mcm ala-ala cekodok cuma liat sikit.. tp sedap gak la... sesuai jika kita nak makan benda manis tp y versi sihat... lagi terangkat jika dimakan bersama dgn susu sejuk...yummehhhhhhhhh.....

Analisis Kalori:
Oleh kerana aku dapat dlm 7 ketul maka anggaran kalori utk 1 ketul ialah 70-80kcal..
psss..dlm gambar ada 6 jer..lagi 1 dah ngap sebelum sempat di posing..hehe..

Makan 2 biji dah kenyang giler wei...lebihan aku simpan dlm bekas tertutup dan letak dlm peti ais .. sok2 leh ngap...peringatan: jgn simpan 
lebih dari 3 hari..nanti tak sedap..huhu

3 comments:

Anonymous said...

pehhh kalo tambah whey boleh buat pre workout meal nehhh..

jn

cik bonbon said...

tepat sekali..tambah kekacang pun boleh...

jab je dah habis stok..kena buat lagi nie..hehe

Anonymous said...

Ni pun dah buat. Tak buh pisang. Tp tambah almond... Sedappp

Jn

Post a Comment