Thursday, 25 April 2013

(DD) Diet Diari Pertama Seumpamanya di Malaysia


sekali pandang ingatkan komik, sebab cute sgt...ini la DD - Diet Dairi

Apa khabar semua.. bagaimana dgn progress kawan2 dalam usaha menjadi lebih gorjes..? adakah korg berada di landasan y betul, tergelincir sedikit or terbabas kuar dari landasan terus...?? aippp.. jgn tifu-tifu tauuuu..jujur dgn diri sendiri......... erk aku lak?? tak terkira bape kali terbabas dlm curam y dalam...harap2 jgn sampai tersesat terus tak jumpa jalan kuar.... muahahaha.. 

ok hari nie aku nak borak2 sikit la.. aku dah dapat buku DD - Diet Dairi versi Susu Sejat nie..yeahhh (dah berzaman sebenarnya dpt tapi malas nak update..hehe) buku nie costume made sendiri oleh bro SS bersama dgn bro conteng-conteng (y lukis karton shomel maut ni)..  antara rahsia terbesar kejayaan bro SS menurunkan berat hingga 40kg adalah dgn memantau pemakanan dan senaman beliau.. oleh itu beliau sangat bersemangat mengarang sebuah buku y interaktif bukan takat boleh dibaca tapi jugak boleh jadi sebuah nota. buku ni besar macam ala2 buku latihan sekolah... tujuannya supaya senang di bawa kemana-mana...boleh masuk dlm beg, bawak p jog, bawak g kedai makan, bawak p shoping, bawak masuk jamban pun leh..(erkk.. poyo jer aku nie..huhu)


DD sangat sesuai tuk beginner y masih terkapai-kapai mencari asas penurunan berat badan dan menambahkan berat badan.. ia mengandungi info-info asas penurunan berat badan serta di sampai kan dalam bentuk santai agar pembaca mudah faham serta tidak bosan...sambil dihidangi karektor kartoon y comel yahamat..iols loikeeeeee...!! 

aku paling suka tips2  y ada dlm DD...menarik dan mudah di faham

Antara rahsia penurunan berat badan ialah 80% pemakanan, 20% senaman.. senam ler bagai nak rak contoh lari 10km..peh tu balik melantak nasi lemak n roti canai..memang ler sampai ke tua memboyot..haha.. sebab itu la dalam DD ada ruang tuk catat setiap pemakanan kita termasuk jugak jenis2 senaman.. ada jugak ruang tuk kita kira kalori... bila kita catat pemakanan kita baru kita sedar dan nampak patern pemakanan kita.. dari sini kita akan cuba utk memperbaiki cara-cara pemakanan kita..kalau tak tau kalori jgn risau sebabnya dalam DD ada jugak selit jadual kalori.. cuma satu jer y aku tak bape berkenan..ruang untuk tulis pemakanan tu kecik sgt..kalu org tulisan tomey2 sesuai la..mcm aku tulisan mcm cacing kepanasan memang ler agak sukar kekdahnya.. bro SS cakap dorg terpaksa buat versi kecik sebab nak pastikan DD ni bersize tomey agar mudah kita nak usung merata-rata.. kalu sebesar buku log and setebal kamus alamat bersarang kt dlm laci rumah ler..huhu

cute hokey...!

Di muka surat depan ada perjanjian agar kita berjanji dgn diri sendiri utk berdedikasi mencatat pemakanan kita. Ini supaya kita berlaku jujur dan komitmen dgn program DD ini.. Sejujurnya aku nie sebenarnya tak bape suka sgt kira kalori nie..sebab leceh dan tak praktikal..tapi aku tau jugak ini lah caranya kalu kita betul2 serius nak turunkan berat badan.. ini terbukti ada beberapa kawan aku dah berjaya dgn kira kalori.. kalau korg nak tau utk beginner sangat2 penting kira kalori..sebabnya dgn cara ini baru kita faham apa saja y masuk dlm mulut kita serta lebih berhati2 agar tak terlajak makan junk food. bukan takat kalori malah macronutrein dan micronutrien pun dpt kita pelajari..bila kita dah faham, baru lah kita pandai memilih makanan y berkauliti

Aku penah selama sebulan aku kira kalori masa ikut program Eat Clean y di anjurkan oleh Susu Sejat.. awal2 jer kita rasa susah sgt nak kira kalori..dah lama2 kita dah tau..sekali kita tgk jer menu kita dah tau bape kalori... kita boleh budget apa pemakanan y sesuai dgn keperluan kita..  kalau korg nak tau lebih lanjut kelebihan merekod pemakanan ada di sini.

untuk pengetahuan korg, sejak aku keje tempat baru nie memang berat aku tgh naik di pam pam.. insyaAllah dgn ada buku DD ni aku akan lebih serius tuk menjaga pemakanan aku... jom kengkawan kita sama2 manfaatkan buku DD nie.. kiranya ni cabaran utk aku selama setahun.. fuhhh...harap2 berjaya...!! 

Sepanjang setahun program nie, byk kata2 motivasi oleh maskot SS agar kita  kekal bersemangat

Kepada sesiapa y berminat nak menempah boleh pergi kt sini. Jom miliki Diari Diet y pertama seumpamanya di Malaysia dalam versi Bahasa Melayu.. Let's Gorjes..!

0 comments:

Post a Comment