Thursday, 25 April 2013

Menu Sihat: Mangga Parfait

nampak menggoda giler

Parfait??????? apa kejadahnya itu?? aku pun baru je dengar perkataan ini.. rupanya Parfait maksudnya Perfect dlm bahasa Perancis..cuba korg sebut perfect tp dlm slang perancis, haaa dpt la bunyi parfait..(hek eleh..itu macam pun boleh jugak ker) Tapi dari segi daya kefahaman aku parfait ialah desert sejuk berbelang-belang..  korg leh letak apa saja korg suka..asalkan letak secara berlapis.. ada y letak cream, cokelat, buah, kekacang, kek dan sebagainya... utk y versi sihat punya aku buat Mangga Parfait...

style tak?? huhu

Tara......senang je nak buatnya ambik mangga masak, potong kecik2..kemudian lapiskan dgn yogurt... peh tu sejukkan... apa lagi ngapp la...nyaman rasanya....senang kan tak perlu skill tahap masterchef pun..huhu.. mesti korg nak tau yogurt apa aku guna...



Ni dia.... aku guna natural yogurt cap Farm Fresh..made in malaysia tau.. harga dlm rm5++... sejujurnya aku nie tak minat benda masam2 nie.. natural yogurt apatah lagi... masam dia memang menyengat... kecuali yogurt y berperisa nuun..itu boleh r aku telan nak tau sebab per..sebab gula tinggi tuuu sampai rasa masam tenggelam.. 

Oleh kerana natural yogurt sangatttttttt la bagus banding dgn yogurt berperisa, kali ni aku nak belajar makan natural yogurt.. caranya ialah aku kena makan dgn benda manis macam buah mangga..(buah adalah gula semulajadi iaitu fructose). Sekali aku ngappp, mula-mula rasa masam tp pas bercampur dgn buah mangga rasanya sangat nyummehhhh...!! makin galak sudu mengangkut parfait nie masuk dlm mulut munggil ku..nom nom nom..sedar2 dah habis... erkkkkkk........alhamdulillah... 


Cuba korg tengok ingredient ialah 100% susu lembu termasuk live culture y baik utk penghadaman anda..tak  perlu minum vitagen lagi..hehe.. kotak sebesar ni dpt la aku buat dlm 4 round parfait... sekarang tengah musim buah mangga...apa lagi, parfait mangga dah jadi kegemaran aku.. aku kasi sikit mak aku rasa..terus dia buat muka kelat, masam katanya.. akan tetapi hari nie aku kena gastrik pulak..adooii sakit tau.. mak aku syak sebab aku makan yogurt..katanya org gastrik tak boleh makan masam2.. padahal dah 3 hari kot aku tak makan yogurt nie..apa kaitan dgn gastrik pulak..?? tah tak faham aku dgn perut ku ini..hok hok hok.. itu pasal hari nie rajin update blog tetiba je kan...sbb bosan berkurung dlm rumah jer..huhu.. 

0 comments:

Post a Comment