Sunday, 7 July 2013

Spageti Wholemeal


Salam semua..
Hari ni aku bercadang masak spageti atas permintaan mama ku.. Maka aku pun g Tesco untuk membeli bahan-bahan keperluan.. Semasa sedang berada di rak spageti, tiba-tiba mata ku tertacap pada spageti yang agak gelap warnanya dari biasa..Rupanya spageti wholemeal.. Wah, melompat-lompat kegirangan aku *dalam hati jer la, giler ko aku nak lompat kt tengah-tengah tesco..kang ada ingat aku sewel..hehe.. 
Apa lagi terus aku sambar tanpa lihat harganya... Serius, resit pun hilang nie.. so kalu korg nak tau harga nya g la survey kt Tesco sendiri.. Pertama kali aku jumpa spageti cap Arrighi, di import dari Itali tau.. mama mia... 
sekali pandang mcm meruku..haha

nutrition info
Dari nutrition info nie meh aku translate bahasa Itali *peeling tak berhagak*, 100g spageti bersamaan dgn 337kcal.. nampak mcm banyak kan..memang ler, 100g tu kira banyak tau jenuh nak sumbat nanti.. sekali makan ambik la dlm 50g so dpt la kalori dalam 168kcal..kira lebih kurang mcm kalori nasi separuh.. nutrition yang lain korg nampak kan..  ala..nak gak aku tulis..protein 12g, karbohidrat 68g, lemak 1g dan fiber 6g..*macam la korg ambik peduli..hak hak haktui..

adik beradik tiri, sorg bapak negro sorg lagi bapak caucasian
Pic atas ni ialah perbandingan dari segi kaler antara spageti biasa dan wholemeal.. Mungkin kerana kandungan fibernya menyebabkan spageti wholemeal lebih gelap kalernya.. 

cacing cacing
Ini ni yang versi dah masak..sebenarnya agak lama gak la nak tunggu dia masak..jenuh gak aku menunggu..huhu.. cara nak rebus mcm biasa la, perlu ker nak di ajar..hehehe.. 

boon appeti

Tara..........ni yang versi dah siap..semestinya kuahnya tak sihat..wakakaka.. "eh sikitnya cik bonbon makan banyak nie ja".. sapa yang cakap tu *sambil berpaling belakang*..of coz la TAK dik noon..hahaha..tu sikit benar.. pic atas nie dlm 25g spageti ja..kalu 1 serving makan dlm 50g spageti..so korg kena double la eh... chop chop..malasnya nak timbang2 nie..jgn risau aku dah kira dah..hahaha.. 50g bersamaan dgn 50 batang spageti.. kan senang...ambik 50 batang dan rebussssssss......... 

Aku tau korg mesti nak tau rasa macam mana.. mmmm.. rasa spageti nie lebih kenyal dari yang jenis biasa.. kalu nak tau mana yang lagi sedappppppp... mmmm.. korg cuba bayangkan makan roti putih vs roti wholemeal mana lagi sedap... mesti la roti putih lagi sedap.. macam kes nie spageti pun sama gak.. spageti biasa lagi sedap dari wholemeal..tapi tak de la teruk sgt rasanya..kira ok gak la. boleh masuk dgn tekak aku.. side effect yang paling best, kenyanggggggg gilerrrrrrrrrr.................!!

0 comments:

Post a Comment