Sunday, 20 October 2013

Makin Ku Fikir Pasal Diet Makin Selera Makan Mencanak-canak


Aku rasa macam aku ada satu habit yang agak tak bape molek... bayangkan bangun pagi2 aku dgn tekad membara berazam nak berdiet... start je aku fikir mcm tu, perlbagai jenis makanan menggoda aku.. termasuk la makanan yang aku tak minat sgt pun tetiba rasa macam sedap jer.. oowhh plezzz... 


lagi fikir nak diet lagi la aku rasa nak makan memacam lagi.. lagi nafsu aku sukar nak kawal..padahal bukan lapar sgt pun..tapi rasa teringin.. then kalu ternampak kuih kt dapur memang tangan tak leh elak dari mengambil zass masuk dlm mulut.. lepas tu rasa menyesal..masa makan tak rasa apa-apa pun.. Bila org offer makan lagi la susah aku nak tolak, at least mesti akan masuk sikit dalam mulut nie..mmm...   

Pagi-pagi dah nampak iklan mekd baru, meleleh jer air liur..korg bayangkan sepanjang hari aku dok fikir nak g beli.. pas tu aku psiko diri postpone minggu depan..sabarkan diri, cakap pada diri sendiri aku sedang berdiet.. bila dah ok, tetiba rasa macam nak beli gak sekarang.. perasaan itu dok berbolak balik dalam diri..akibatnya??? semua makanan y sinful-sinful depan mata aku belasah.... aku dah tak peduli lagi..
tergoda aku..aihhhh... 


adakah aku nie ada masalah mental???
 or ada masalah eating disorder??
 perlu ke aku jumpa pakar psikologi??? 

Kesimpulannya..

Bila Fikir Nak Diet Nak Kurus, Nasfu Makan Membuak-buak

Adoi macam mana nie..dlm otak aku ni fikir nak kurus automatik mesti akan fikir nak diet... camne aku nak tunned balik otak aku kasi betul balik...
Mungkin aku patut fikir....

Aku Nak Makan Cara Sihat Seperti Orang Sihat

aku try dulu ubah mind set macam nie.. kita tengok mcm mana berjaya or tak.. 

CIK BONBON JANGAN BERPUTUS ASA TAU..  

p/s: soknya kwn ofis aku tanya nak order mekd tak..lantas aku pun mengorder dgn jayanya.. fries aku makan sikit y lain aku pas kt kawan aku..air pun minum tak habis.. 

2 comments:

Kak Sha a.k.a Bim said...

tu normal. lagi ko sekat, lagi ko rasa nak makan. so makan la in moderation. dah mkn skali, jgn ulang. lagi satu sbb mgkin ko kurang workout. sbb klu ko rajin workout, ko akan rasa rugi bila mkn sinful food daily. at least ko akan bleh tahan smpai semggu then cheat day mkn la. its all mental game ck..u know it all. jangan putus asa. jangan malas. ok? hehe

cik bonbon said...

tq kak bim... huhu... aku nie kekadang pelik sikit.. lagi kuat workout..lagi rasa tak bersalah makan.. sbb fikir dah burn banyak.. tp memang betul kak bim.. semua nie mentalll sangat

Post a Comment