Wednesday, 12 August 2015

Kemah Keming Turun Berat Utk Nubis




Assalamualaikum semua..

Memandangkan nak mula "jaga makan", maka aku pun buka semula kitab diet..  Tak lain tak bukan Diari Diet SS.. Mr SS cakap  tak lama lagi akan  keluarkan buku Diari Diet 2.. Yeahhh.. Buat masa sekarang ni kita guna buku yang ada dulu


Jika kita tanya pakcik Google, ada banyak sungguh jenis-jenis diet kat dunia ni.. Sampai yang pelik-pelik pun ada.. Contohnya diet cacing.. iaitu kita makan telur cacing pita.. Biar cacing tu beranak pinak kt dalam badan.. Siap ada keluarga bahagia .. Nanti cacing tu akan makan zat-zat dalam badan.. Bila kita rasa kita dah kurus, kita makan ja la ubat cacing.. Nanti cacing tu mati, akan keluar sebagai najis.. Eeeeeeeeeeeee... Bayangkan cacing tu penuh dalam toilet bowl.. Uwaaa.. Serammmm...

 Kesimpulannya, pilih la mana diet yang sesuai, berkesan dan praktikal dengan life style kita.. Paling utama niat kita nak kurus utk apa??  Untuk sihat? Untuk cantik?? Untuk jadi famous?? Untuk menunjuk?? Untuk kenyakinan diri??

How much your desire to become thin??

Oprah bukan pegang tali tau.. Itu la cacing pita.. Bayang kan bukan satu tapi berpuluh-puluh dok dlm badan kita??
Perkara pertama sekali kena tau basic... Basic-nya sangat mudah.. Jika kita makan lebih dari yang badan kita perlukan. Berat naik.. Jika kita makan kurang dari yang badan kita perlukan. Berat turun.. Bunyi macam soooooo simple kan... Memang simple pun.. tapi nak ikut memang hazabedah... Kalu senang rasanya tiada orang gemuk kt dunia ni kan.. huhuhu.. Di sini lah letak keazaman..  Sekali pandang rasa ibarat Gunung Everest yang sangat tinggi kita nak daki.. Ia adalah mustahil.. Tapi jika kita pecahkan sedikit demi sedikit insyaAllah boleh punya,.. Pelan- pelan kayuh gitew.. 

Gambar di bawah ialah pengiraan yang aku dah buat sesuai dgn badan aku.. Maaf tertinggal huruf "H"..typo sokmo.. huhu.. Pengiraan dibuat mengikut berat 100kg.. Serta berdasarkan aktiviti senam 3-5 kali seminggu.. Kalu korang tak reti kira, senang ja.. P website sususejat.. Kat situ dah ada kalkulator.. Just masukkan berat badan dan aktiviti.. Tau semua.. Mudahkan..



InsyaAllah aku akan mula kira kalori.. Dulu paling lama tahan seminggu.. Harap-harap kali ni lama sikit dan istiqamah. Aku pun dah beli penimbang digital..Senang nak sukat aku makan apa.. Takpa la..Masa awal-awal sakit sikit sebab nak timbang bagai.. Esok-esok dah mahir, tak yah timbang lagi..Aku tak tulis  kalori aku dalam buku diari ni kerana terlalu kecil uttuk tulisan macam gajah. Aku akan tulis dalam kertas lain.. Buku ini hanya sebagai panduan saja.. 

Ayuh mulakan bersama aku...!!

1 comments:

intandayani said...

eh ape ke bangangnye mkn cacing..obses nau nak kurus..

Post a Comment